·

Udgivet 24 august, 2021

Sådan beholder du den gode relation til din lejer

I et lejer-udlejer forhold, er det enormt vigtigt at beholde den gode relation, især når det drejer sig om et privat hjem. Men, der findes faldgrupper og situationer hvor det kan være svært at holde den gode stemning. I dette blogindlæg, gennemgår vi de mest almindelige problemstillinger. 

Skrevet af Maiken Andersen

Den gode indflytning

Din bolig er lejet ud, du har fundet et perfekt match i en lejer, og nu er det tid til at lave indflytningen. Står du selv for udlejningen, er den gode indflytning også dit ansvarsområde, den kan du læse mere om her.
Som udlejer, skal du huske, at du har “the upper hand”. Det er din bolig, og du har her mulighed for at byde lejer velkommen, og starte jeres lejerforhold op på bedst mulig måde. Sørg selvfølgelig for, at boligen er klar til indflytningen. Der skal være rent og forholdene i lejligheden skal være som aftalt med lejer. 

Vi anbefaler: 

En lille gestus, som en buket blomster, eller en anden lille indflytnings gave kan betyde meget for relationen mellem dig og din lejer. At føle sig budt velkommen i sit nye hjem på en varm og tryg måde, kan ikke købes for penge. Tænk evt. også over, om lejer er ny til området, og måske får brug for en lille guide til gode spisesteder, indkøb osv. 

Den gode fraflytning

Der kan være flere grunde til at en lejer flytter fra lejemålet. Det kan være at du selv skal bruge det, eller fordi at lejers livssituation har ændret sig. Hvis lejeforholdet har været en positiv oplevelse, er der ingen grund til, at dette stopper ved fraflytningen. Sørg for at fraflytningen foregår i overensstemmelse med lejekontrakten. Læs mere om den gode fraflytning her.

Vi anbefaler: 

Helt på samme måde, som ved indflytningen, kan en lille gave eller en buket blomster være et symbol på en god relation. Husk, at en glad lejer er din bedste ambassadør, hvis du skal udleje din bolig igen. De kan måske endda hjælpe dig med at finde nye lejere. 

Ved ubetalte regninger 

Det uheldige kan ske, at en regning ikke bliver betalt til tiden. Her anbefaler vi, at du som udlejer første gang det sker, gør lejer opmærksom på det. Er lejer opmærksom på den ubetalte regning, kan den hurtigere blive betalt. 

Vi anbefaler:

Gå ikke ud fra, at din lejer ikke ønsker at betale regningerne. Gå til problemet uden at dømme eller være “oppe på barrikaderne”.  Måske er der sket en fejl, som lejer ikke var klar over. Er der tale om et problem som gentager sig, gør da lejer opmærksom på dette, og at det vil betyde meget for dig at udgifterne bliver betalt til tiden. 

TIP: Benyt evt §11 i lejekontrakten, hvori det kan aftales at huslejen betales via betalingsservice. Læs mere om den korrekte lejekontrakt her.

Klager fra naboer

I ethvert hjem, skal der være plads til at leve, men det kan ske, at naboer klager over din lejer. Det kan dreje sig om støj, lugte, manglende oprydning ect. 
Lyt til klagerne, og tag dem seriøst, men lad også tvivlen komme din lejer til gode. Måske skal dine naboer blot vende sig til den nye beboer. 

Vi anbefaler:

Tag en uformel snak med din lejer, forehold dem naboen bekymringer/klager, men gør også din lejer bevidst om, at du selvfølgelig ikke er i tvivl om, at der ikke er et problem. Skulle der alligevel vise sig at være et problem, og bliver det gentagne gange fremhævet af en nabo, indgå da i en dialog med din lejer om problemet.