Udgivet 29 februar, 2020

Lejers fraflytning – tips til lejere og udlejere

Hos Home Connector modtager vi ofte spørgsmål omkring, hvordan lejer og udlejer skal forholde sig, ved lejers fraflytning af en lejebolig. I dagens indlæg forsøges således at komme med tips til såvel lejer som udlejer.

Begge parters interesser skal varetages professionelt. Derfor er det vigtigt for os, at alle er bekendte med regler og vilkår, der eksisterer i forbindelse med fraflytningen. Herunder har vi forsøgt at formulere en overskuelig liste, med 10 gode råd til lejer og udlejer. Det giver overblik over hele situationen. 

10 gode råd til lejer og udlejer i forbindelse med lejers fraflytning 

Tip 1-4
  1. Når du som lejer fraflytter et lejemål, skal det afleveres i samme stand som ved indflytningen. Jævnfør lejelovens paragraf 98 fremgår det dog, at dette er med undtagelse af den forringelse, som sker naturligt som følge af almindeligt slid. Husk at tjekke kontrakten for standen ved indflytning og aftalevilkår for udflytning. Er den nyistandsat eller taget som beset? 
  2. Som udlejer kan man ikke forvente, at lejer afleverer lejemålet i bedre stand end ved indflytningen. Har i aftalt arbejde som har givet lejemålet en værdiforøgelse på lejers “regning”, kan der selvfølgelig være undtagelser. 
  3. Som lejer der fraflytter en ejendom, er det en god idé at tage et grundigt kig på den udarbejdet indflytningsrapport samt billeder. Således kan du nemlig få overblik over, hvilken stand lejligheden var i, da du flyttede ind og finde frem til standen ved fraflytning. Det er din pligt som lejer at holde lejemålet forsvarligt ved lige samt fornyelse af nøgler/låse som minimum. 
  4. Som udlejer har du pligt til at udarbejde en fraflytningsrapport, hvis du udlejer mere end 2 lejemål. Fraflytningsrapporten samt billeder (Der er ikke noget formkrav) dækker over standen af lejemålet. Den kan ofte sammenlignes med indflytningsrapporten med det formål at få overblik over standen, lejer skal aflevere lejemålet i. Derudover vil det også komme til udtryk, om der skal udbedres skader, inden lejer flytter ud.
tips til lejer og udlejer
Tip 5-10
  1. Lejer skal altid underskrive fraflytningsrapporten. Derfor kan det betale sig, at du - som lejer - læser fraflytningsrapporten grundigt igennem. Tjek om du er enig i de ting, som udlejer har noteret. Hvis du enig i de noteret punkter, kan du underskrive rapporten. Hvis du ikke er enig, er det vigtigt at du ikke underskriver, før du har snakket med udlejer om punkterne, du er uenig i. 
  2. Et spørgsmål som ofte forekommer, er om udlejer kan kræve at lejer fraflytter eks. 14 dage før, i forbindelse med istandsættelse. Svaret er JA. Udlejer må godt notere i kontrakten, at lejer skal fraflytte eks 14 dage før og betale leje i istandsættelsesperioden.  
  3. Når din lejer afleverer lejemålet, bør du - som udlejer - altid notere i fraflytningsrapporten, hvor mange nøgler, der afleveres. Hvis du ikke får alle nøgler igen, har du nemlig ret til at få skiftet lås og nøgler. 
  4. Normalt har udlejer 14 dage efter fraflytning til at fremsætte krav om istandsættelse af lejemålet. Depositum skal tilbagebetales så hurtigt som udlejer har mulighed for. 
  5. Sommetider sker det, at man ikke er enige. Er du - som lejer - ikke enig i fraflytningsrapporten (læs også; fraflytning før tid), skal du gøre din udlejer opmærksom på dette. Hvis du - som udlejer - stadig mener, at lejer skal hæfte for skaderne, der blev konstateret i rapporten, skal du kontakte huslejenævnet. Her starter du en sag, som nævnet tager stilling til. 
  6. Vi anbefaler altid, at du - som såvel udlejer som lejer - får den rette rådgivning undervejs. Som lejer kan det være, at du ikke er bekendt med de “særlige vilkår” i kontrakten, der eksisterer for netop dit lejemål. Derfor er det en god idé at søge juridisk rådgivning. Det samme gælder for udlejer - det er vigtigt, at du ved, hvad du har ret til at kræve. Ellers kan det i sidste ende koste dig dyrt. For begge parter gælder det, at det er for sent at søge rådgivning eller hjælp, når først fraflytningsrapporten er underskrevet. Sørg derfor for, at være grundig inden der sættes underskrifter. 

What's next?

Ovenstående var vores 10 tips - såvel for lejer som udlejer - til, hvordan man skal forholde sig til fraflytning. Hos Home Connector har vi en mission om, både lejere og udlejere skal have en behagelig lejeperiode. Kontakt os gerne for spørgsmål med henblik på lejers fraflytning eller din boligudlejning generelt.

Læs også:

Vi hjælper hvor vi kan!

Du er altid velkommen til at kontakte Home Connector, hvis du har brug for vejledning i en specifik sag. Skriv os en mail eller giv os et kald!

Mail: info@homeconnector.dk

Telefon: +45 46 48 12 34